18/03/2013

1ste Milieuhandhavingsprotocol bepaalt prioriteiten vervolgingsbeleid

Back to article overview

Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Joke Schauvliege en federaal minister van Justitie Annemie Turtelboom ondertekenden in het Errerahuis in Brussel het eerste Milieuhandhavingsprotocol. Het protocol, ontwikkeld in de schoot van de Vlaamse Hoge Raad voor de Milieuhandhaving (VHRM), bepaalt prioriteiten voor het toezicht en de vervolging van milieumisdrijven. Dit moet ertoe leiden dat vastgestelde milieumisdrijven doeltreffend afgehandeld worden ofwel strafrechtelijk (bv. vervolging voor de correctionele rechtbank) ofwel bestuurlijk (oplegging van een geldboete door de bevoegde gewestelijke overheid).

De Vlaamse Hoge Raad voor de Milieuhandhaving werd opgericht bij de inwerkingtreding van het Milieuhandhavingsdecreet op 1 mei 2009. Het is o.a. het forum waar verschillende milieuhandhavingsactoren actief  in het Vlaamse Gewest – waaronder de toezichthoudende instanties en het Openbaar Ministerie – in overleg treden en afspraken maken om de milieuhandhaving en de samenwerking te optimaliseren. Dit overleg mondde uit in de ‘Prioriteitennota vervolgingsbeleid milieurecht in het Vlaamse Gewest 2013’. De afspraken voor de prioriteiten van het toezicht en de vervolging, worden in dit Milieuhandhavingsprotocol formeel verankerd. Het protocol is een actualisering van de Prioriteitennota Vervolgingsbeleid Milieurecht in het Vlaamse Gewest uit 2000.

Prioriteiten

Als prioritaire milieumisdrijven worden o.a. beschouwd:

  • Afvalzwendel: het achterlaten van gevaarlijke afvalstoffen of grote hoeveelheden illegale afvalstoffen; het illegaal ophalen en verwerken van bedrijfsafvalstoffen.
  • Het aanzienlijk en onomkeerbaar verontreinigen van de bodem en het grondwater.
  • De illegale afzet van mest; het illegaal vervoeren van mest in georganiseerd bedrijfs-of beroepsverband; geproduceerde mest niet of onvoldoende afzetten.
  • Verontreiniging van oppervlaktewateren of openbare riolen met voorwerpen of stoffen die de goede werking van rioolwaterzuiveringsinstallaties verstoren.
  • Milieumisdrijven in natuurreservaten of gebieden waarvoor Vlaanderen internationale verantwoordelijkheid draagt (Vogelrichtlijn- of Habitatrichtlijngebied).
  • De illegale handel in en grootschalige vangst van beschermde vogelsoorten.
  • Illegale ontbossingen of onrechtmatige toe-eigening van openbaar bos.
  • Georganiseerde stroperij.

 

Deze milieumisdrijven zijn prioritair als er een algemeen criterium van toepassing is zoals ernstige schade aan de volksgezondheid, schade die onherstelbaar of zeer moeilijk te herstellen is (bv. bodem- of grondwaterverontreiniging), het exploiteren van een inrichting of het uitoefenen van een activiteit waarvoor een algemeen verbod geldt.

Naast de ernst van het milieumisdrijf is ook het al dan niet actief tegenwerken van de handhaving een ander criterium om te bepalen of een milieumisdrijf prioritair is. Het vastleggen van prioriteiten betekent allerminst dat andere milieumisdrijven geen aandacht meer zullen krijgen. Volgens het Milieuhandhavingsrapport 2011 registreerden de correctionele parketten in het Vlaamse Gewest 6.002 milieuzaken. Hoeveel er daarvan volgens het vandaag ondertekende Milieuhandhavingsprotocol prioritair zijn, zal in het Milieuhandhavingsrapport 2013 behandeld worden.

 

Alternatieve bestuurlijke geldboete

Een belangrijke vernieuwing uit het Milieuhandhavingsdecreet van 2009 is dat de parketten naast het strafrechtelijke spoor kunnen opteren om dossiers over te maken aan de afdeling Milieuhandhaving, Milieuschade en Crisisbeer (AMMC) van het departement Leefmilieu, Natuur en Energieom milieumisdrijven bestuurlijk te beboeten. De jaarlijkse Milieuhandhavingsrapporten van het VHRM laten zien dat sinds 2009 alle parketten de weg van de bestuurlijke beboeting hebben gevonden, maar ook dat er ruimte is om dit instrument nog meer te gebruiken.

 

 

PV’s ontvangen door AMMC van de parketten

Aantal zaken 'milieuhandhaving' geregistreerd door het correctioneel parket

Procentueel aandeel van de PV's doorgestuurd aan AMMC

2010

2011

2010

2011

2010

2011

Vlaanderen

1.100

1.597

6.367

6.002

17,28%

26,61%

Dendermonde

230

361

671

734

34,28%

49,18%

Gent

157

349

901

980

17,43%

35,61%

Oudenaarde

11

17

282

248

3,90%

6,85%

Brugge

81

66

643

532

12,60%

12,41%

Ieper

29

26

182

165

15,93%

15,76%

Kortrijk

138

206

678

483

20,35%

42,65%

Veurne

28

16

182

109

15,38%

14,68%

Antwerpen

69

125

550

495

12,55%

25,25%

Mechelen

23

45

245

250

9,39%

18,00%

Turnhout

136

145

531

452

25,61%

32,08%

Hasselt

8

26

287

335

2,79%

7,76%

Tongeren

85

85

419

437

20,29%

19,45%

Leuven

55

58

380

364

14,47%

15,93%

Brussel en Vilvoorde

50

72

461

418

10,85%

17,22%

 

Procentueel aandeel van de dossiers ontvangen door de parketten van het Vlaamse Gewest in 2010 en 2011, bezorgd aan AMMC van het departement LNE. Tabel uit het Milieuhandhavingsrapport 2011, p.159.

 

Toezichthouders en uitgevoerde controles

In 2011 werd bij de gewestelijkemilieuhandhavingsinstanties 165,53 VTE (Voltijds Equivalent) besteed aan milieuhandhavingstaken door 636 gewestelijke toezichthouders (van de handhavingsinstanties Milieu-inspectie, Milieuvergunningen, Afdeling Land- &Bodembescherming, Ondergrond en Natuurlijke rijkdommen, Vlaamse Landmaatschappij, Agentschap Zorg & Gezondheid, Agentschap voor Natuur en Bos, OVAM, Waterwegen en Zeekanaal) Zij voerden 20.659 milieuhandhavingscontroles uit.

Ook het lokale niveau schonk heel wat aandacht aan de handhaving van het milieurecht. De gemeentelijke toezichthouders en de toezichthouders van de lokale politie – samen 249 toezichthouders en bijna 57 VTE – voerden ongeveer 7.766 milieuhandhavingscontroles uit in 2011.  

Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege: “Wanneer geen gevolg gegeven wordt aan een vastgesteld milieumisdrijf, schaadt dit niet alleen het milieu of de gezondheid, maar ook het engagement van de inspecteur die het proces-verbaal opmaakte. De parketten spelen hier dus een belangrijke rol. Wanneer een milieumisdrijf toch zonder gevolg geklasseerd wordt, moet dat in de toekomst gemotiveerd worden.”

Federaal minister van Justitie Annemie Turtelboom vult aan: “Justitie is het sluitstuk in de veiligheidsketen. Dankzij het protocol zullen de parketten een uniform vervolgingsbeleid hanteren inzake milieudelicten, en zullen ambtelijke overtredingen op een efficiënte manier kunnen worden doorgeven aan de bevoegde sanctionerende Vlaamse ambtenaar.”

De VHRM keurde de Prioriteitennota definitief goed op 19 juni 2012 en het College van Procureurs-generaal gaf haar goedkeuring op 2 oktober 2012. Met de ondertekening vandaag door de Vlaamse minister van Leefmilieu en de federale minister van Justitie wordt dit eerste Milieuhandhavingsprotocol bekrachtigd. Minister Schauvliege heeft de Prioriteitennota op vrijdag 15 maart 2013 aan de Vlaamse Regering gepresenteerd.

Info en Milieuhandhavingsrapport 2011: www.vhrm.be

Bron : Persbericht Joke Schauvliege, Vlaams minister van leefmilieu, natuur en cultuur

_________________

Extra info :

Het Milieuhandhavingsdecreet - ingevoegd als titel XVI van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepallingen inzake milieubeleid - trad op 1 mei 2009 in werking.

Nieuwsbrief wetgeving (06/2011) : De navigator werd uitgebreid met rechtspraak